Επιστροφή επιδότησης ανέγερσης Αγροτικής Τουριστικής Έπαυλης που μισθωνόταν “ανά δωμάτιο”

0

Απόσπασμα: Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. αρ. 254/2014
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αγροτική Ανάπτυξη-Ανασυγκρότηση της Υπαίθρου» – «ενίσχυση τουριστικών δραστηριοτήτων» – Δημόσια επιχορήγηση για την κατασκευή τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης – Έλεγχος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των δικαιούχων – Επιστροφή του ποσού της επιχορήγησης

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣΑριθμός Γνωμοδότησης 254/2014

ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ (Τμήμα Δ’)

Συνεδρίαση της 25ης Ιουνίου 2014

Σύνθεση: Προεδρεύουσα : …..

Μέλη: ……

Εισηγητής:Ι…..

Αριθμός εγγράφου ερωτήματος: το υπ αριθμόν 7799/10-04-2014 της Μονάδας Γ2 της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ)-Ανταγωνιστικότητα, του Διοικητικού Τομέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥπΑΑΤ).

Περίληψη ερωτημάτων:
Γ’ΚΠΣ 2000-2006 ΠΑΑ 2000-2006. Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη – Ανασυγκρότηση της Υπαίθρου» (ΕΠΑΑ-ΑΥ) «Προγράμματα ανάπτυξης αγροτικού χώρου». Άξονας 7. Μέτρο 7.9, Δράση 7.9.1 «ενίσχυση τουριστικών δραστηριοτήτων» Δημόσια επιχορήγηση ύψους 177 419,15 ευρώ για την κατασκευή τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης στον οικισμό Γιαλισκάρι Ικαρίας. Έλεγχος τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των δικαιούχων. Διαπιστώσεις κατά τον έλεγχο. Ερωτάται εάν η τμηματική και όχι η ενιαία μίσθωση του καταλύματος και η μίσθωσή του για χρονικά διαστήματα μεγαλύτερα των τριών μηνών κάθε φορά, αναιρεί η όχι τον χαρακτηρισμό αυτού ως τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης και σε καταφατική περίπτωση αν προκύπτει η υποχρέωση επιστροφής όλου ή μέρους του ποσού της δημόσιας επιχορήγησης και ποιος είναι ο τρόπος υπολογισμού του ύψους του ποσού προς επιστροφή.

Σχετικά με τα ερωτήματα που περιλαμβάνονται στο έγγραφο 9681/12-05-2014 της Μονάδας Γ2 και Β1 της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ)-Ανταγωνιστικότητα, του Διοικητικού Τομέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥπΑΑΤ) το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Δ ) γνωμοδότησε ομόφωνα, ως εξής:

I. ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Α) Το επενδυτικό σχέδιο που ολοκληρώθηκε και πληρώθηκε και τα ευρήματα της έκθεσης αποτελεσμάτων έκτακτου ελέγχου.

1. Η Μονάδα Γ2 της Ειδικής Υπηρεσίας Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτική Ανάπτυξη/ Ανταγωνιστικότητα του Διοικητικού Τομέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με το 7799/10-04-2014 έγγραφο ερώτημά της και τα συμπληρωματικά στοιχεία που τέθηκαν υπόψη μας (την από 14-05-2014 έκθεση αποτελεσμάτων έκτακτου επιτόπιου ελέγχου και τις από 11-6-2014 αντιρρήσεις της δικαιούχου), εκθέτει τα ακόλουθα:

Η Μονάδα Ελέγχου Γ2 διενεργεί, μεταξύ άλλων, ελέγχους στα υποέργα – επενδυτικά σχέδια του Μέτρου 7.9 του Άξονα 7 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη – Ανασυγκρότηση της Υπαίθρου» (ΕΠΑΑ-ΑΥ) του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (ΚΠΣ) 2000-2006, σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) 135073/03-02-2011 (ΦΕΚ 315/Β/2011), άρθρο 2 § 5η. Σκοπός των ελέγχων αυτών, οι οποίοι διενεργούνται μετά την ολοκλήρωση των υποέργων, είναι η βεβαίωση της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των δικαιούχων του Μέτρου 7.9 του Άξονα 7.

2. Στα πλαίσια των παραπάνω αρμοδιοτήτων της Μονάδας Γ2, διενεργήθηκε έλεγχος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων στο υποέργο με τα παρακάτω στοιχεία:
– Τίτλος: Ίδρυση τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης (σε οικόπεδο 2.218,32
– Απόφαση έγκρισης επενδυτικού σχεδίου: 287169/11373/24-08-2004.
– Συνολικό ύψος δημόσιας δαπάνης: 177.419,15 €.(70% κοινοτική συμμετοχή και 30% εθνική συμμετοχή)
– Ημερομηνία έναρξης και λήξης μακροχρόνιων υποχρεώσεων: 07-05-2008 έως 07-05-2013.
– Ημερομηνία παύσης λειτουργίας της επένδυσης: 30-06-2013 (σχετική η βεβαίωση διακοπής εργασιών φυσικού προσώπου επιτηδευματία της ΔΟΥ Αγίου Κηρύκου με αριθμό δήλωσης 59 και ημερομηνία 08-07-2013).

3. Από τον έλεγχο του υποέργου προέκυψαν τα παρακάτω ευρήματα:

i). Σύμφωνα με το εγκεκριμένο σχέδιο από τον EOT, με αριθμό θεώρησης 350/12-01-2007, η έπαυλη διαθέτει 7 δωμάτια εκ των οποίων τα πέντε (5) είναι υπνοδωμάτια. Σύμφωνα με το 107/26-03-2008 σήμα λειτουργίας του EOT η δυναμικότητα της έπαυλης είναι 10 κλίνες. Στο βιβλίο κίνησης πελατών (πόρτας) της έπαυλης και στις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών (ΑΠΥ) που εξέδωσε η δικαιούχος, εμφανίζονται δέκα δωμάτια, με αριθμούς δωματίων από 1 έως 10. Ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατή η αντιστοίχιση των δέκα δωματίων που αναφέρονται στο βιβλίο πόρτας και στις ΑΠΥ με το εγκεκριμένο σχέδιο του ΕΟΤ.(Κατά την επιτόπια επίσκεψη ο χώρος ήταν κλειστός και μη προσπελάσιμος για αυτοψία, δεδομένου ότι από τις 30-6-2013 διεκόπη η λειτουργία της επένδυσης ως τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης)

ii). Η μίσθωση της έπαυλης δεν γίνεται ενιαία για το σύνολο της έπαυλης κάθε φορά, αλλά γίνεται τμηματικά (ανά δωμάτιο ή ανά δωμάτια). Επίσης, η τμηματική μίσθωση της έπαυλης σε διαφορετικούς μισθωτές λαμβάνει χώρα σε επικαλυπτόμενες ημερομηνίες Ενδεικτικά αναφέρεται η σχεδόν ταυτόχρονη μίσθωση διαφορετικών δωματίων της έπαυλης σε επτά διαφορετικούς μισθωτές για επικαλυπτόμενες χρονικές περιόδους από 15- 05-2009 έως 01-04-2010 (ΑΠΥ 5 έως 11). Έτσι επειδή – κατά την έκθεση αποτελεσμάτων ελέγχου -σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. γ’ και παρ. θ’ της εγκριτικής του επενδυτικού σχεδίου απόφασης 287169/11373/24-08-2004 εάν ο τελικός αποδέκτης μεταβάλλει τη χρήση του έργου κατά τη διάρκεια της πενταετίας υποχρεούται σε αναλογική επιστροφή της δημόσιας επιχορήγησης και επειδή «η τμηματική μίσθωση γινόταν καθ’όλη τη διάρκεια της λειτουργίας της, οπότε η μεταβολή της χρήσης του καταλύματος έλαβε χώρα για όλο το χρονικό διάστημα της πενταετίας» η αναλογική επιστροφή αφορά ^στο σύνολο αυτής, ήτοι 177.419,15 ευρώ

iii). Οι (τμηματικές) μισθώσεις του καταλύματος έχουν στην πλειοψηφία τους διάρκεια η οποία υπερβαίνει τις 90 ημέρες και ο καθορισμός του μισθώματος στις ΑΠΥ γίνεται ανά μήνα και συνολικά για το σύνολο του χρόνου εκμίσθωσης. Από το σύνολο των δεκαεπτά ΑΠΥ οι οποίες εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επένδυσης, οι έντεκα (11) αφορούν μισθώσεις διάρκειας μεγαλύτερης των ενενήντα (90) ημερών, ενώ οι υπόλοιπες έξι (6) αφορούν μισθώσεις διάρκειας μικρότερης των ενενήντα (90) ημερών. Έτσι, επειδή -κατά την έκθεση αποτελεσμάτων ελέγχου – από τις 07-05-2008, ημερομηνία έναρξης των μακροχρονίων υποχρεώσεών της, έως στις 04-04- 2010 όλες οι μισθώσεις έχουν διάρκεια μεγαλύτερη των 90 ημερών με την πρώτη μίσθωση να ξεκινά στις 15-08-2008, ενώ από 05-04-2010 μέχρι έως τις 19-07-2011 η επιχείρηση δεν παρουσίασε καμία δραστηριότητα, από τις 20-07-2011 έως 20-09-2012 όλες οι μισθώσεις έχουν διάρκεια μικρότερη των 90 ημερών και τέλος από 21-09-2012 έως 07-05-2013 ημερομηνία λήξης των μακροχρονίων υποχρεώσεών της, η επιχείρηση δεν παρουσίασε καμία δραστηριότητα, είχε μεταβληθεί η χρήση του επενδυτικού σχεδίου, πρέπει να επιστραφεί το ποσόν που αντιστοιχεί στους 38 μήνες από τους συνολικά 60 που όφειλε να διατηρηθεί η τουριστική επένδυση. Η αναλογική περικοπή των 112.359,55(το 63,33% της επιχορήγησης) συμπεριλαμβάνεται στο ποσόν των 177.419,15 ευρώ το οποίο κατά την Υπηρεσία πρέπει να ανακτηθεί.
…………………….

VI. ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Με βάση τα προεκτεθέντα, και με δεδομένο το πραγματικό που τέθηκε υπόψη μας από την ερωτώσα Υπηρεσία, οι απαντήσεις, που κατά τη ομόφωνη γνώμη του Δ’ Τμήματος, αρμόζουν στα υποβληθέντα ερωτήματα, είναι οι ακόλουθες:

Ως προς το πρώτο ερώτημα: Η επιδοτηθείσα στη Δράση 7.9.1 τουριστική επιπλωμένη έπαυλη της Τ.Δ αποτελεί τουριστικό κατάλυμα ενιαίου χώρου ο οποίος πρέπει να μισθώνεται ενιαία και κατά συνέπεια η τμηματική, ανά δωμάτια ή ανά κλίνες -και όχι ενιαία- μίσθωσή της, αναιρεί τον χαρακτηρισμό αυτής ως τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 παρ.1 του ν. 2160/1993 και στο άρθρο 2 § ε’ της ΚΥΑ 471/ 2002 Επομένως για όσο διάστημα η έπαυλη δεν μισθωνόταν ενιαία, αναιρείτο ο χαρακτηρισμός αυτής, ως τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης και άρα μεταβαλλόταν η χρήση της ενισχυόμενης επένδυσης για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Επειδή δε, ευθύς εξ αρχής, η έπαυλη δεν μισθωνόταν ενιαία, και πάντοτε η μίσθωση γινόταν ανά δωμάτιο, η μεταβολή της χρήσης ήταν διαρκής.

Ως προς το δεύτερο ερώτημα: Η μίσθωση της τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης για χρονικά διαστήματα μεγαλύτερα των τριών μηνών κάθε φορά, αναιρεί τον χαρακτηρισμό της ως τουριστικού καταλύματος, σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 2 του νόμου 2160/ 1993 (βλ. και άρθρο 46 παρ.5 ν. 4179/2013). Επομένως για όσο διάστημα η έπαυλη μισθωνόταν για διαστήματα μεγαλύτερα των τριών μηνών κάθε φορά, αναιρείτο ο χαρακτηρισμός αυτής ως τουριστικής επιπλωμένης έπαυλης και άρα μεταβαλλόταν η χρήση της ενισχυόμενης επένδυσης για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.

Ως προς το τρίτο ερώτημα: Από την εξέταση των ερωτημάτων 1 και 2 προκύπτει η υποχρέωση επιστροφής όλου του ποσού σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση έγκρισης του επενδυτικού σχεδίου 287169/11373/24—08—2004 άρθρο 8 § γ’ και θ’ σε συνδυασμό με την παράγραφο 7 του άρθρου 2 του νόμου 2160/1993 και τα οριζόμενα στην ΚΥΑ 471/2002.

Θεωρήθηκε

Αθήνα 30/06/2014

Δεκτή

Αθήνα /07/2014

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Γεώργιος Αθ. Καρασμάνης

Share.

About Author

Leave A Reply

eXTReMe Tracker